Allah'a eş ve ortak koşmak değişik şekillerde olur:
a- Allah'ın birliğine iman etmeyerek iki ilah kabul etmek. Mecûsîlerin
inancı böyledir. Onlar hayır ve şer için ayrı ayrı iki ilah kabul
ederler. Bundan dolayı müşrik sayılırlar.
b- Allah'ın, baba-oğul-Ruhü'l-Kudüs gibi unsurlardan bir araya gelmiş
olduğuna inanmak. Allah'ın üç unsurdan oluştuğuna inanmak da şirktir;
Allah'ın "bir" olduğunu kabul etmemektir.
c- Allah'ın bir olduğunu söyledikleri halde kendilerini Allah'a
yaklaştırmak maksadı ve O'nun yanında şefaatci olur inancıyla veya sırf
babalarına ve dedelerine uyarak putlara tapmak da şirktir; Allah'a bir
ortak kabul etmektir. Bu Allah'ın birliğine aykırıdır.
d- Tesiri yalnız görünen sebeplere vermek ve tabiatın hakiki bir
etkileyici yönlendirici, müessir olduğuna inanmak da Allah'ın birliğine
aykırıdır ve şirktir. Tesiri tabiata veren ve "tabiat yapıyor.. tabiat
yarattı..." diyenlerle onlara uyanlar da buna benzer müşriklerden
sayılırlar. Ancak her şeyin sebeplerine bağlı olduğuna, sebepsiz bir şey
olmamakla beraber sebebi de, müsebbibi de yaradanın Allah olduğuna
inanmak şirk değildir. Allah her şeye bir sebep göstermiştir. Her şeyin
sebebine iyi yapışmak "sebebine yapışmadan iş olmaz" demek tevhide
aykırı değildir. Tevhîde aykırı olan, her şeyi yalnız tabiata ve zahiri
sebeplere vermektir.
e- İbadeti; Allah'ın emri olduğu için değil, şahsî ve dünyevî maksatlar
için yapmak da bir çeşit şirktir. Her ne şekilde olursa olsun şirkden ve
hatta şirki andıran şeylerden kaçınmak ve Allah'ın birliğine, O'ndan
başka yaradan, O'ndan başka ibadete layık hiç bir Tanrı olmadığına iman
etmek farzdır. Hakiki Tevhid budur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder